загрузка...

Аналіз трагікомедії Карпенко-Карого «Сто тисяч»

Головна / Твори з української літератури / Карпенко-Карий І. / Аналіз трагікомедії Карпенко-Карого «Сто тисяч»


Комедія «Сто тисяч» Івана Карпенка-Карого висміює хазяїнів, для яких збагачення стає основною метод життя, збагачення заради збагачення – принцип, який супроводжує їх постійно. Вони готові принести в жертву власне щастя та щастя своїх дітей, стосунки в родині, тільки щоб розбагатіти.

Основна ідея твору – засудження хижацтва, жорстокості, ненаситності та інших почуттів, які супроводжують людину. Автор показує вплив збагачення на духовність та моральну сторону людину, духовну обмеженість тих, хто в погоні за грошима втратив своє обличчя (Герасим, Бонавентура, Савка).

Жанр твору – трагікомедія, автор майстерно поєднує комічне та трагічне в змалюванні гострих соціальних явищ, суміщає різні стилістичні літературні рішення в площині одного тексту, прагне максимально показати трагічні наслідки, натяки на трагічний фінал постійно подаються автором.

Головні герої: Герасим Калитка – багатий селянин, хитрий та підступний, жорстокий та деспотичний, засліплений ідеєю збагачення, Параска – жінка Калитки, Роман – їхній син, Савка – кум Герасима, який разом з ним починає аферу з грішми, Невідомий – єврей, який своєю хитрістю та підступністю перевершив Калитку, Бонавентура – копач, який шукає скарби, Мотря – наймичка.

Проблематика твору яскрава: батьки і діти, альтруїзм та егоїзм, зажерливість та жорстокість, добро та зло, бідність та багатство, моральність та аморальність у ставленні до людей. Усі вони належать до філософських та морально-етичних, проте також ставиться і соціальна проблематика.

Композиція твору: складається з 4 частин, який поділений на яви. Експозиція: автор знайомить читача з героями, вводить його в дію, показує стосунки, в яких живуть дійові особи. Зав’язка – Невідомий домовляється з Калиткою про передачу фальшивих грошей, друга та третя дія розгортає перед нами історію Калитки, кожна дія якого спровокована бажанням до збагачення, він нещадно експлуатує наймитів, не нехтує навіть власною родиною та стосунками з жінкою та сином. У кульмінації Маюфес попереджає Калитку про купівлю землі у Смоквинова, Калитка з Савкою їдуть на вокзал та провертають аферу з грошима. Та гроші виявляються звичайнісіньким папером. Розв’язка п’єси – обдурений Герасим вішається, але його рятує Бонавентура, драматург показує весь розпач Калитки, те, як він переймається тим, що його мрія не здійснилася.

Карпенко-Карий виступає зачинателем авантюрної драми, тобто жанру, в якому поєднуються комічне та трагічне, високе та низьке, ці питання є актуальними і зараз. Автор майстерно обіграє всі ці поєднання, змішує стилі і досягає своєї основної мети. Нові елементи виникають в руслі авантюрної драми. Проблеми, порушені у цій п’єсі, є актуальними і в нашому сучасному світі.

Особливості назви «Сто тисяч»: це п’єса, яка вийшла з-під пера автора в 1889 році, згодом автор надіслав її до цензури і отримав негативний коментар, після цього назву було змінено. І у 1890 році комедія була поставлена на сцені.

Сподобався шкільний твір? А ось ще:

  • Згубний вплив грошей (за трагікомедією Карпенко-Карого «Сто тисяч»)
  • Проблематика трагікомедії Карпенко-Карого «Сто тисяч»
  • Трагічне і комічне у трагікомедії Карпенко-Карого «Сто тисяч»
  • Історія створеняя трагікомедії Карпенко-Карого «Сто тисяч»

  • загрузка...

    Це цікаво:


    загрузка...