загрузка...

У чому основний конфлікт між Мойсеєм і «лихим демоном громади» Датаном?

Головна / Твори з української літератури / Франко І. / У чому основний конфлікт між Мойсеєм і «лихим демоном громади» Датаном?


Поема Франка «Мойсей» є вершиною його творчості, центральною проблемою вождя народу. Мойсей – центральний персонаж твору і трагічна постать, його сорокарічні блукання пустелею не увінчалися успіхом. Мети всього життя пророк так і не досягнув. Поема має і національне підгрунтя, адже в ній ідеться про долання перешкод, які зустрічаються на шляху до заповітної мрії – отримання свободи українським народом.

Центральний конфлікт твору – між народом та ватажком, глибокий конфлікт і нерозуміння панує між Мойсеєм та Авіроном і Датаном – лжепророками. Оскільки поема розглядає питання незалежності з точки зору національного, лжепророки виступають зрадниками революційного руху. Вони тільки заважають народові йти до поставленої мети.

Мойсей же навпаки вірний власним ідеалам і цінностям, проте залишитися незламним під натиском йому не вдається. Попри віру в свій народ і його духовні сили він покидає табір за кілька кроків до перемоги. Сміливість не дає впевненості в тому, що його вибір правильний, тому Мойсей зневірюється в тому, що проповідував. У його серці з’являється безліч сумнівів.

Конфлікт твору розгорається уже на початку, у перших же частинах поеми акцентується увага на опозиції справжнього і фальшивого – пророка і лжепророків. Народ не зміг розпізнати справжнього вождя, тому потерпів поразку. Датан виражає негативне ставлення до Мойсея, його висловлювання дуже різкі. Він вважає, що бажання Мойсея допомогти народові не має нічого спільного з волею, він тільки кує пута для ізраїльтян. Репліки Датана сповнені ненависті. Лжепророк постійно акцентує увагу на тому, що шлях Мойсея не має майбутнього. Він закликає народ закидати пророка камінням.

Мойсей на репліки Датана і Авірона відповідає монологом, закликає не вірити Авіронові та Датанові. Пророк виступає за народ, керується його інтересами, він сильний та незалежний. Автор змальовує любов Мойсея до народу з великою симпатією. Проте, на жаль, він не зміг вистояти у боротьбі з табором ізраїльтян. Конфлікт між Датаном та Мойсеєм окреслений нечітко, прямих діалогів, в яких може бути виявлено протистояння, практично немає. Короткі репліки з обвинуваченням закидає Датан, але Мойсей відповідає на його звернення через певний час. Тому прямої комунікації фактично не відбувається.

Не можна сказати, що конфлікт вирішується, проблема нерозуміння так і залишається відкритою. Лжепророки Авірон і Датан покарані: народ закидав їх камінням, це ще раз наголошує на тому, що зло завжди карається. Доля Мойсея дуже трагічна: він помирає за крок до поставленої мети.

Франкові вдалося реалізувати основну ідею твору: боротьба за народ має бути чесною і справедливою, боротися треба до кінця, незважаючи на перешкоди та поразки. Це головне, що автор хотів довести своїм читачам. Українці повинні усвідомити себе однією нацією й об’єднатися для досягнення власної мети. Український народ має стати вільним, але не неможливо, поки будуть серед нього такі лжепророки, про це говорить Франко.

Сподобався шкільний твір? А ось ще:

  • Аналіз промови Мойсея (IV розділ) в поемі І. Франка «Мойсей»
  • Навіщо Мойсей розповів казку про обрання короля серед дерев? (за поемою І. Франка «Мойсей»)
  • Зіставлення прологу і епілогу поеми І. Франка «Мойсей»
  • Актуальність поеми І. Франка «Мойсей» в наш час

  • загрузка...

    Це цікаво: