загрузка...

Крилаті вісловлювання в поемі І. Франка «Мойсей»

Головна / Твори з української літератури / Франко І. / Крилаті вісловлювання в поемі І. Франка «Мойсей»


«Мойсей» – поема, написана Іваном Франком у 1905 році. Вона має біблійну основу, оскільки розповідає про життя Мойсея, проте не в хронологічній послідовності. Поема філософська, розповідає про долю лідера, не признаного своїм народом. Доля пророка трагічна, філософія переплітається з національним. Твір глибоко філософський, розповідає про 40-літню історію ізраїльського народу, який асоціюється з українським народом. Автор вірить у потенціал народу, у його силу, проте тільки разом з розумним і впевненим в собі проводирем можна досягти справжнього успіху.

Крилаті вирази поеми розділяються на дві основні категорії: біблійні, народні та авторські. Перші – запозичені з Біблії фрази, які Франко вкладає в уста своїх героїв, здебільшого мають однотипну природу. Наприклад, біблійну семантику має фраза: «бо в те серце Єгова вліпив, наче квас в прісне тісто». Цей фразеологізм пов'язаний з таїнством Євхаристії. Біблійним є також фразеологізм «кров’ю рук не сквернили». До народних крилатих висловів можна віднести фразеологічні конструкції. Наприклад, про народ автор говорить так: «гнули б шиї в Єгипті», «гнуть гордую спину». Автор акцентує на рабському становищі народу, на те, що перебування в неволі має бути припинено. «Глиняні уста» – лживі, брехливі уста, вислів пов’язаний із фразеологізмом «колос на глиняних устах».

Популярним виразом стало авторське: «Народе мій, замучений, розбитий, мов паралітик той на роздорожжу, презирством, ніби струпом вкритий». Ця фраза вживається на позначення складного становища українського народу. Цей вислів часто вживають в засобах масової інформації, використовують його в публіцистичних статтях, памфлетах, розмовній мові. «Все, що мав у житті, він віддав для самої ідеї», - ці слова доволі часто використовує Степура з «Людини і зброї». Поема Мойсей була улюбленим твором Степури. Таким чином, фраза з Мойсея стала сентенцією, яку О. Гончар вклав в уста одному зі своїх героїв.

Фрази тісно переплітаються між собою, створюючи особливу філософічність тексту. Крилаті вислови мають важливе значення для розуміння твору. Вони підтримують стилістику твору, використовуються для підкреслення біблійної основи твору. Використання народних фразеологізмів та біблійних фраз є дуже важливим, оскільки підкреслює тісне переплетення національного та філософського.

Отже, поема Мойсей насичена різними крилатими виразами, які мають різне походження. Всі крилаті вислови необхідні для реалізації своєї ідеї – показати силу та могутність народу, який має право на відстоювання власної незалежності. Франко вірить у могутню силу українців, у їхній духовний потенціал, вони вірні своїй справі, сміливі, рішучі. Автор вірить у те, що справжній пророк врятує Україну від руїни. Тільки справедливістю, рішучістю можна досягти своєї справи. Варто усвідомлювати основну мету, бачити її перед собою і впевнено крокувати до неї. Тільки так можна стати на правильний шлях і отримати необхідну свободу.

Сподобався шкільний твір? А ось ще:

  • Біблійна основа поеми І. Франка «Мойсей»
  • Аналіз монологу Мойсея й Азазеля (за поемою І. Франка «Мойсей»)
  • Композиційне й ідейне значення прологу до поеми І. Франка «Мойсей»
  • Які слова сказав би Мойсей сьогоднішнім українцям? (за поемою І. Франка «Мойсей»)


  • Це цікаво: